Dikkat! Elektrikli aracını evde şarj edersen çarpılırsın!


İSTANBUL (İGFA) – Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından 16 Kasım 2024 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanan karar, elektrikli araçlarını konutlarındaki ünitelerde şarj eden tüketicileri olumsuz istikamette etkileyecek.

Hatırlanacağı üzere 1 Şubat 2025 tarihi prestijiyle yürürlüğe giren Son Kaynak Tedarik Tarifesi (SKTT) limitleri, yılda 5 bin kWh ve üzerinde güç tüketen abonelerin, en az iki kat kıymetli fatura ödemesinin yolunu açmıştı. Yeni tarifeye nazaran 2024 yılı toplamında 5 bin kWh ve üzeri elektrik tüketen aboneler, 1 Şubat 2025 tarihi prestijiyle yeni tarifeye geçecek ve mevcut tüketimlerinin iki katına yakın bir fatura ödeyecek.

2024 yılında bu limiti geçmeyen, 2025 yılı içinde tüketimi bu kıymete ulaşanlar da tekrar bu kapsama girecek.

Yeni uygulama hakkında değerlendirmelerde bulunan Güç Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği Başkanı Alper Kalaycı, sadece araç şarjı ile yıllık limit bedelin aşılacağını öne sürdü.

Satış adetleri giderek artan elektrikli araçları meskenlerinde kurdukları üniteler ile şarj eden tüketicilerin, bu aydan itibaren yüksek elektrik faturaları ile karşı karşıya kalacağına dikkat çeken Kalaycı, uygulamanın adil olması gereken piyasa tertibini de bozma riski taşıdığını vurguladı. “Bugünün batarya teknolojilerine nazaran bir elektrikli araç, 100 kilometrelik sürüş arasında ortalama 18 kWh elektrik gücü tüketiyor” diyen Alper Kalaycı, “Yılda 30.000 km yapan bir şoför, aracını meskeninde aracını şarj etmek isterse yılda 5.400 kWh harcayacak ve yalnızca araç şarjı ile SKTT ile getirilen hudut kıymeti ziyadesiyle aşmış olacak. Konutlardaki altyapıya uygun olarak süratli şarj imkânı sunan ünitelerde ise bu tüketim daha da artacak. Araç dışındaki konut tüketimleri de eklendiğinde tüketiciler hiç iddia edemedikleri sayılarla karşı karşıya kalacaklar.” dedi.

“YÜKSEK TÜKETİME SAHİP OLANLAR İÇİN ADİL DEĞİL”

Yeşil dönüşüme katkı koyan ve elektrifikasyonunu artıran vatandaşların, yüksek ünite fiyat ile cezalandırılmak yerine, tüketimi yüksek kesitin teşvik edilmesi gerektiğini vurgulayan Alper Kalaycı, akaryakıtlı yahut dizel aracını terk ederek elektrikli araba alanlar, doğalgaz kombisini bırakıp ısı pompasına geçenler aslında yeşil dönüşüme öncülük yapan şahıslar olduğunu söz ederek, “Şimdi SKTT limitlerinin güncellenmesi ile bu bireyler direkt olarak yüksek tarifeye maruz kalacaklar. Yeni düzenleme, özgür piyasa sistemi çerçevesinde tüketici maliyetlerinin düşmesini engelleyen bir bariyer oluşturmakla birlikte, tüketici mağduriyetini arttırabilecek bir durum da yaratıyor. Bu da bilhassa yüksek tüketimi olan tüketiciler için adil olmayan bir uygulama olacak” diye konuştu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir