Öğrenci servisleri okul fiyatlarıyla yarışıyor: Bu fiyatlar makul mü?

ANTALYA – Yeni eğitim öğretim periyodu için belirlenen okul servisi fiyatları cep yakıyor. Birkaç ay evvel yıl ortasında yapılan orta artırımlara reaksiyon gösterirken, artık yeni servis fiyatlarıyla karşı karşıya kalan veliler, eğitimle ilgi her masraf kalemine tavan fiyat uygulanmasını ve bunun denetlenmesini istiyor.

UKOME TARİFESİ DİKKATE ALINMIYOR

Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı (UKOME) tarafından her yıl belirlenen tavan fiyat tarifesinde servis fiyatına yapılabilecek artırım oranı sınırlansa da okul idarelerinin UKOME tarifesine uymaması, velilerin en büyük şikayetlerinden biri. Veli-Der üyeleri ve Özel Okul Velileri Platformu temsilcileri, birçok okulda UKOME tarifesinin üzerinde fiyat istendiğini söylüyor.

Özel okullarda tarifenin en az 2 katı servis fiyatı istendiğini, bu sayının kimi okulda 3-4 katına kadar çıktığını belirten veliler, birçok ebeveynin ve öğrencinin mobbing’e uğramamak için şikayet etmeyi göze almadığını aktarıyor.

VELİ İSYANDA: BU FİYATLAR MAKUL MÜ?

Beklenmedik artırımların ailelerin bütçelerini soruna soktuğunu tabir eden Barış Hancı, “Okulla konutumuzun ortası yaklaşık 4-5 kilometre. Konutumuz okula çok yakın olduğu için en düşük fiyat ödeyen ailelerden biriyiz. Buna karşın 70 bin lira yıllık servis fiyatı istendi. Aylık ödediğimizde sene başında farklı, devir ortasında farklı artırımlarla karşılaşıyoruz. Mecbur yıllık ödeyeceğiz. Bizimki en düşük fiyat. Okula uzak oturan ailelerin ödeyecekleri sayıları düşünemiyorum bile” sözlerini kullanarak, “Bu fiyatlar makul mü?” diye sordu.

‘OKULLA SERVİS FİYATI BAŞ KAFAYA’

2024-2025 eğitim dönemi için yıllık 75 bin lira, aylık 7 bin 500 lira olarak belirlenen okul servisi fiyatına isyan eden veli Aygül Oğuz, aylık ödendiğinde enflasyon münasebet gösterilip, 8-9 bin liraya çıkarıldığı için yıllık ödeme yapmaya mecbur kaldıklarını söyledi.

2021-2022 devrinde aylık 450 lira ödediği servis için geçen sene yıllık 30 bin lira ödediğini belirten Oğuz, “Bu yıl yüzde 150 artırım yapıldı. Masraflar katlanarak artıyor lakin gelirlerimizde bu türlü bir artış yok. Evvelden okulun yıllık eğitim fiyatıyla servis fiyatını karşılaştırmanın imkânı yoktu. Çok değil birkaç yıl evvel okul fiyatı 5 bin lirayken, servis fiyatı 100-150 liraydı. İkisi ortasında kat be kat fark vardı ve çalışan aileler bu masrafları maaşlarından ödeyebiliyordu. Artık durum değişti, okul fiyatıyla servis fiyatı neredeyse baş başa geldi. Çocuğumun okuluna önümüzdeki yıl alacağı eğitim için 106 bin lira öderken, okul servis için 75 bin lira ödüyorum. Birebir durum yemek ve kitap masrafları için de geçerli. Onlar için de 100’er bin lira isteniyor. Devlet okullarına güvenemiyoruz, özel okullarda da masraflara yetişemiyoruz. Bu türlü nereye kadar sarfiyat belirli değil.”

YENİ TARİFELER AÇIKLANACAK

Okul servislerine uygulanacak kilometre bazlı fiyatlandırmanın her yıl eylül ayının birinci haftasında UKOME’den çıktığını belirten Antalya Servisçiler Odası İdaresi ise hem devlet okulları hem de özel okullarda velilerden talep edilen servis fiyatlarına standart getirmek için gayret ettiklerini söylüyor. Oda idaresi, ağustos ayında velileri telaşa sokan bu durumu şöyle açıklıyor: “Oda olarak bu bahiste UKOME ile birlikte çalışıyoruz. Son birkaç yıldır devlet okulları için standart belirlerken özel okullar için de ikinci bir fiyatlandırma listesi çıkarıyoruz. Lakin hâlâ şikayetler var. Fahiş fiyat uygulayanların tespit edilip ceza uygulanması gerekiyor.”

TÜKONFED Başkanvekili ve Tüketici Müracaat Merkezi Lideri avukat İbrahim Güllü

‘FAHİŞ ARTIŞLAR DAYATILAMAZ’

Velilerin kanuna alışılmamış artırımları ödemek üzere bir yükümlülüğünün olmadığını belirten Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanvekili ve Tüketici Müracaat Merkezi Lideri avukat İbrahim Güllü ise uygulanan yüksek artırımların adapsız olduğunun altını çiziyor. UKOME’nin belirleyeceği tavan fiyatın üzerinde üzerinde bir fiyatın velilere dayatılamayacağını söyleyen Güllü, UKOME’nin belirlediği tarifelere nazaran yapılacak bir artışa da itiraz edilebileceğini hatırlatıyor. Güllü, bu bahiste aileleri koruyan yasa hususlarını de şöyle sıralıyor: “Türk Borçlar Kanunu’nda ifa zahmeti ve ifa imkânsızlığı durumu düzenlenmiştir. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Kanunu’nun ilgili hususları de fahiş fiyat konusunda tüketiciyi korur. Maliyetlere binen artırımlar nedeniyle vicdani kanaatler çerçevesinde bir ölçü artış yapabilir. Fakat harikulâde bir fiyat artışıyla servis fiyatlarının, UKOME’nin periyot için belirlediği fiyatın üstüne çıkarılması dayatılamaz.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir