‘8 Aralık Devrimi’nin lideri Yeni Şafak’a konuştu: Bizimki intikamsız bir zafer

YASİN AKTAY

Suriye’de 13 yıllık çetin, yıkıcı ve dalgalı bir gayretin akabinde 13 gün içerisinde gelen emsalsiz netlikte bir devrimin lideri Ahmed el-Şara (Ebu Muhammed El-Culani), 20 gün öncesine kadar hakkındaki bilgiler ve algılar hasebiyle herkesin uzak durduğu, durmaya çalıştığı bir savaşçı. Artık ise ulaştığı emsalsiz galibiyet hasebiyle gazetecilerin mülakat almak için sıraya girdiği, fikirleri merak edilen bir siyasetçi; devlet liderleri ve diplomatların temas kurmak için yarıştığı bir devlet adamı. Birçok açıdan yaşadığımız tarih açısından çığırlar açması mukadder ihtilali yerinde ve vaktinde görmek üzere en son 14 sene evvel gittiğimiz Suriye’ye yola koyulduk. Ziyaretimize ilgili izlenimlerimize bilahare devam etmek üzere devrimin lideri Ahmed el-Şara ile yaptığımız mülakatla başlamak istiyorum. Hamidiye Meydanı’nda günlerdir adeta hepsi zindandan kurtulmuş üzere coşkulu sevinç şovları yapan ve birçok genç Suriyelilerin ortasından geçerek röportajı yapmak üzere çabucak yakınlardaki Başbakanlık Binasına geçtik. Hiç bekletmeden tam vaktinde görüşmeye alan Şara olabildiğince sakin, mütevazı, samimi ve bahislere vukufiyetli yaklaşımıyla güçlü bir intiba veriyor. Bir özgürlük savaşçısı aklından artık bir devlet aklına geçiş yapmanın gereğine inanmış. Yaşadığı İdlib bölge idaresinin kendilerine elbette bir cins staj imkânı vermiş olduğunu ancak artık Suriye’nin devlet idaresinin bundan çok daha öte bir sorumluluk, güç ve yeterlilik gerektirdiğinin de epey farkında.

SEDNAYA HAPİSHANESİ MÜZE OLACAK

Sayın Lider öncelikle sizi bu büyük zafer için tebrik ediyoruz. 61 yıl boyunca kapalı ve ağır bir istibdat olarak karar sürmüş Baas rejimini ve 54 yıllık Esed aile diktatörlüğünü yıktınız, Suriye halkını kurtaran muhaliflere öncülük ettiniz. Artık Sednaya’da ortaya çıkan imajlardan bu rejimin nasıl bir karanlık rejim olduğunu bütün dünya daha güzel görüyor. Toplu mezarlar, azap aletleri ve tezgâhları, hapishane şartlarına dair bilgiler bütün dünyaya ulaşıyor. Çok dehşetli gerçekler bunlar. Şu anda bütün dünya devrilen Esed’den çok onun gerisinde bıraktığı bu imgeleri görüyor, onları konuşuyor. Tesadüfe bakınız, bu hapishanenin manzaralarının birinci dünyaya yansımaya başladığı gün Dünya İnsan Hakları Günü’ne denk geliyordu. Öncelikle şunu sormak istiyorum. Bu hapishanenin dünya insanlık cürümleri sahnesinde daha uygun kıymetlendirilmesi için neler yapmak istiyorsunuz? Bu hapishane tek başına sizin Esed’e karşı yürüttüğünüz uğraşın haklılığını gösteriyor üzere. Bir müzeye dönüştürmeyi düşünüyor musunuz?

Sednaya Hapishanesi’nde gördüğünüz üzere rejim birçok katliam yaptı. İnsanları öldürdü ve demir preslere kilitledi, sonra asitle yaktı, sonra da fırınlarda yaktı. Ve yalnızca Sednaya Hapishanesi değil, pek çok kayıp insan var ve hapishane güvenlik şubeleri Suriye’de yaygındı. Rejim, ülkeyi, halkı baskı altında tutarak yönetiyordu. Tüm güvenlik, askeri ve ekonomik kurumları kullandı. Güya bu beşerlerle kan davası varmış üzere, halkı bastırmak için kullandı. Kuşkusuz bu hapishane Suriye halkının tarihinde kara bir lekedir. Fakat birebir vakitte orada bulunan insanların kurtarılması hoş bir andı. Bizim için birinci vazife bu hataları belgelemek ve yasal olarak bir daha bunların yaşanmasını engellemektir. Bu cezaevinde yaşananlardan sorumlu olan herkesi bilhassa işkencecileri yargılamak için çalışacağız. Ayrıyeten onları Suriye içinde ve dışında savcılık ve yargı yoluyla takip edeceğiz. Bu olaylara karışan herkesin peşine düşeceğiz ve hesap verinceye kadar mal varlıkları Suriye devletine devredilecek. Ayrıyeten Sednaya Hapishanesi ile ilgili de bir fikrimiz var. Burayı bir müze ve anıt olarak koruma etmek formunda. Rejimin cürümleri ve Suriye halkına yaptıklarının bir ispatı olarak tekrar düzenlenmesi gerekiyor.

Bu ihtilali siz başlattınız. Her şey çok süratli gelişmedi mi? Beşerler Esed rejiminin 13 gün üzere kısa müddette, bu kadar kolay yıkılmış olmasını anlamakta zorlanıyorlar. Kolay mı oldu sahiden?

Hiç kolay değildi. Öncelikle çok büyük bir ordusu vardı ve çok fazla silahları vardı. Ordu kapsamlı bir formda eğitildi. Gündüz ve gece savaş marifetleri geliştirildi ve gördüğünüz üzere çağdaş silahlar kullandık. Ancak en değerlisi Ulu Allah’ın takdiri, bu onun zaferi. Plan, süratlice muvaffakiyet elde etme üzerine kurulmuştu. Bu muharebede ortaya yeni ve kendine has bir savaş sanatı çıktı. Bunun inşallah ileride çalışılacağını ve büyük üniversitelerde ders olarak okutulacağını düşünüyorum.

ANLAŞMA YOKTU

Bu süratli sonuçta Rusya, İran hatta ABD üzere birtakım ülkeler ortasında bir mutabakatın tesirli olduğu sav ediliyor. Özellikle İran ve Rusya’nın son gelişmeler hasebiyle Esed’i terk etmiş olduğuna ve sizin bu başarıyı kaydetmiş olmanızda bunun tesirli olduğunu söyleyenler var. Bu mevzuda ne dersiniz?

Hayır, hiçbir vakit muahede yoktu. Tam bilakis, bu savaşa girmememiz konusunda haklı olarak kaygılarını söz ediyorlardı. Çünkü herkesin aklına Gazze’deki halkımızın başına gelen ağır bombardıman, geçmişte bizim halkımızın yaşamış olduğu katliamlar geliyordu. Ancak biz bunu yapmak niyetindeydik ve bu sistemden kurtulmak istiyorduk. Suriye topyekûn bir hapishane üzereydi. Yalnızca Sednaya yahut başka hapishanedekiler değil halkın tamamı mahpustan kurtarılmış ve özgürleşmiş üzere sevindi.

TEMEL ÖNCELİĞİMİZ PROBLEMLERİ ÇÖZMEK

Şimdiye kadar yönettiğiniz bir devrimci süreç vardı, meğer artık kısa bir mühlet içinde idaresi de devralmış oldunuz. Bir devleti yönetmeye hazırlıklı mısınız? Artık önceliğiniz ne olacak?

Öncelikle devlet zihniyetini getirmelisiniz, zira ihtilal gurur duyduğumuz tarihimizin bir modülü haline gelse de ihtilal ve muhalefet zihniyetiyle devlet inşasına giremeyiz. Devletin içimizde mevcut olması gerekiyor ve devletin aklı da şunu söylüyor: Stratejiler, planlar oluşturuyoruz. Alışılmış kısa, orta ve uzun vadeli stratejik vizyonlar üzerinde çalışıyoruz. Birinci önceliğimiz ülkede süratli bir istikrar ve temel hizmetlerin sağlanması. Öncelikle güvenlik hizmetleri, örneğin elektrik ve besin hizmetleri ve yakıt üzere. İnsanları süreksiz olarak düzgün bir hayat sürmeye iten bir şey ve sonra rejimin bıraktığı tüm meselelere stratejik bir tahlil inşa etmek için çalışıyoruz. Bölgede, altyapı seviyesinde, iktisat seviyesinde, toplumsal statü seviyesinde, insan kaynakları seviyesinde, devlet iradeleri seviyesinde de tıpkı halde yargının ıslahatı, polis ve güvenlik işlerinin ıslahatı ve tıpkı vakitte ordunun ıslahatı üzere hususlarda da çalışıyoruz. Lakin Suriye’de çok fazla sorun var. Burada akla yatkın olan bu problemleri bölmek ve her sorunu başka farklı çözmekten geçiyor. Daha gerçekçi sonuçlara ulaşana kadar.

Sizin devriminiz İslam dünyasının her tarafında büyük bir heyecan yarattı. İslam dünyasının bir çok noktasında yaşanan bir çok sorun, bir çok ortak ıstırap alanları olduğu bir gerçek. Lakin sizin bu hususta siyasetiniz ne olacak?

İslam dünyasının her yanında insanı ihya eden, beşere hizmet eden gelişmeler, ilerlemeler bizi sevindirir şüphesiz. Bizim öteki ülkelere karışmak, diğer ülkelerdeki değişimleri yönetmek üzere bir argümanımız yok. Kendi ülkemizde kendi halkımıza yıllardır her türlü zulmü çektiren bir istibdada daha yeni son verdik. Bu başlı başına bizim için çok büyük bir nimet lakin tıpkı vakitte bizim üzerimize büyük bir sorumluluk yüklüyor. Bu diktatörlük bizim halkımıza çok zulmetti, lakin birebir vakitte ülkeyi de yaktı, yıktı, insanlarımızı öldürdü, tehcir etti, dağıttı, zindanlara attı. Ülkenin çok varlıklı kaynaklarını yalnızca kendisine direkt yarar verip vermediği açısından kıymetlendirdi. Hiçbir vakit halka hizmet etmeyi gözetmedi, yalnızca halka hükmetmeyi gözetti. Suriye üzere tarihin değerli bir halkını, ülkesini çok geri bıraktı bu durum. Bizim birinci önceliğimiz halkımızın meselelerini çözmek, onların insan üzere yaşamalarına imkân verecek kaideleri oluşturmak ve ülkeyi kalkındırmak. Çok problemlerimiz var ve şu anda temel önceliğimiz bu sıkıntıları çözmek. 12 milyona yakın insanımız yer değiştirmiş durumda ve bunların itimatla, kendi konutlarına, yurtlarına dönüşlerinin, birebir vakitte onların ülkeye tekrar kazandırılmasının önünü açmaktır. Bunun ötesinde bütün İslam dünyasının sıkıntılarını çözmek üzere, gücümüzün üstünde ve bizi asıl halkımıza karşı sorumluluğumuzdan alıkoyacak işlere girişmeye niyetimiz yok. Ülkemizin faydasına olacak halde bütün ülkelerle münasebetlerimizi kurmaya ve geliştirmeye çalışacağız.

EN ÇOK KUCAKLAYAN TÜRK HALKI OLDU

Türkiye ile ilginiz nasıl olacak ve her vakit ihtilalin yanında olan Türk halkına bildiriniz nedir? İnsanlık açısından katliamlardan kaçıp ülkelerine sığınmak zorunda kalan Suriye halkının yanında oldular daima. 13 yıldır devam eden bir süreçti bu…

Bildiğiniz üzere Suriyeliler birçok ülkeye sığındı ancak onları en çok kucaklayan ve hürmet duyan ülke Türkiye oldu. Suriye umarım bu güzelliği unutmaz. Stratejik bağlantılar olacak. Yeni Suriye devletinin inşasında Türkiye’nin birçok önceliği var. Karşılıklı ticari ilgiler de olacak. Ekonomik kalkınma deneyimlerini Suriye’ye aktarması noktasında da Türkiye’ye güveniyoruz. Toplumsal bağları koruyacağız. Birebir anları sevgi ve içtenlikle de paylaşacağız ve bu zafer yalnızca Suriye halkının değil, Türk halkının da zaferidir. Zira mazlum zalime karşı zafer kazandı, bu, Türk halkı üzere samimi insanların zaferidir.

ŞAM BİR KALKINMA BAŞŞEHRİ OLACAK

Konuşmanızda ihtilalin asil gayelerinden bahsederken hayli kucaklayıcı ve ölçülü bir yaklaşım sergiliyorsunuz. Maksadınızın toplum maslahatı olduğunu ve genel olarak ahlak ve merhameti öncelediğinizden bahsettiniz. Bu da bir İslami yorum biçimi kuşkusuz. Temsil ettiğiniz bu çizgiye Şam İslam’ı diyenler var? Neden? Zira Şam’ın lokal bir tarihi izi var. Siz Şamlısınız, tüm bu çemberde iki parantez içinde Şam’ın İslam yorumunuza yahut üslubunuza tesiri olduğunu söyleyebilir misiniz?

Bu söz Şam’da İslam’ın çok güçlü olduğunu söylemek için doğruydu. Evet ben Şam’ın mescitlerinde büyüdüm ve Şam’daki birtakım şeyhlerden eğitim aldım. Aklımda tıpkı fikirle Şam’dan çıktım. Suriye’de adaletin ve merhametin yayıldığı bir evreye nasıl gelebiliriz? Elbette, toplumsal ve tarihi etraf, içinde yaşayan ve eğitim görenler üzerinde tesirlidir. Şam ortamı barışçıl çok sevecen ve duygusal bir ortamdır. İşte rejim Şamlıların bu nezaketinden ve yeterli niyetinden yararlandı ve Şam’a hiç yatırım yapmadı. Evet, rejim Şam’a hakkını vermedi ve onu gözetip kollamadı, bilakis onu aşağıladı ve küçük düşürdü, prestijini zedeledi, büyük bir Captagon fabrikasına çevirdi, hapishanelerini azap mezbahalarına çevirdi. Ben, Şam’ın her türlü yeterliliği hak ettiğini ve çok büyük bir yol gösterici olarak geri dönmesi gerektiğini, örnek alınacak bir kalkınma başşehri olarak inşa edileceğini söylüyorum.

KİTLELER HALİNDE GERİ DÖNECEKLER

Suriye sonundan yurt dışında, özellikle Türkiye’de bulunan mültecilerin ya da Suriyeli kardeşlerimizin geri dönüşüyle ilgili kardeşlerden çok soru geliyor. Bu husustaki yol planı nedir?

Biz artık en güç kısmı atlattık. Suriye halkı topraklarına kalpten bağlıdır ve çok fazla konutun yıkıldığı hakikat. İnsanların ülkelerine, memleketlerine dönmeleri için uygun bir ortam oluşturarak bu duruma tahlil getirmek zorundayız. Birinci sınıf konutlar yapmalıyız. Sonra onlara hizmet sağlamak, sonra ekonomiyi geliştirmek zorundayız. İnsanların yarısının Suriye’ye kitleler halinde geri döneceğini düşünüyorum.

ÜLKE ŞAHSÎ GÖRÜŞLERLE YÖNETİLMEZ

Siz geldiğinizde beşerler halkın yaşayışınıza karışmanızı bekliyordu. Batı’dan kimi sesler tırnak içinde “Şeriat”ı insanların ferdî hayatlarına yahut gündelik hayatlarına dayatacağınızı düşünüyor. Lakin sizden hisbe (iyiliği emretmek ve berbatlıktan sakındırmak) hakkında bir konuşma dinledik.İnsanların sizin hakkındaki bu algıları ve beklentilerine karşılık kendi prosedür ve yaklaşımınız ortasındaki fark hakkında neler söylersiniz?

Bu hususu bahsin uzmanlarına ve bilhassa Suriye hukukunu âlâ bilen şahıslara bırakın derim. Ülkenin geleneklerini ve tarihini bilenlere. Ferdî görüşlerle bir ülkeyi yönetmek yanlışsız değil. “Bunu empoze etmek istiyorum” diye bir şey söylemek bana düşmez, ben yalnızca maddeyi uygularım.

İntikamsız bir zafer kazandık

Devrim başladığında beşerler şaşırdılar, size dair kimi endişeleri vardı. Size uygulanan şiddete emsal bir şiddet uygulayacak ve size yapılanlardan ötürü intikam alacağınıza dair bir beklenti vardı. Ancak beklenen yahut korkulan olmadı ve rastgele bir intikam görmediler, rastgele bir saldırganlık da görmediler. Bununla ne demek istediniz, bu bir takdir miydi, ideolojisi neydi?

Öncelikle, dinimizin bize emrettiği ve ahlakımızın emrettiği bir şey. Öldürmek için savaşmıyoruz, adaletsizliği beşerler için ortadan kaldırmak için savaşıyoruz. İslam ahlakına, Müslüman’ın ahlakına sahip olmalıyız. Müslümanlar askerlik misyonunu yerine getirirken savaş durumunda bile ahlaklı davranmak durumundadırlar. Birçok insan hatasız. Rejimin yaptığı şey de buydu, on dört yıl boyunca, yani rejim köylerimizi bombalıyordu, ancak biz gidip de rejime ilişkin köyleri bombalamıyoruz. Neden? Zira onların hiçbir hatası yok. Rejime gelince, kasıtlı olarak altyapıyı bombalıyordu, hastaneleri taammüden bombalıyordu, meskenleri, çocukları, bayanları vb. taammüden bombalıyordu ve bunu canlı televizyonda görebiliyordunuz. Bu ihtilalde, halka karşı nezaket ve şefkatle davrandık zira temelde çabamızın kaynağı, halkı adaletsizlikten kurtarmaktı. Bu yüzden savaşan gençlere mümkün olduğunca rehberlik etmeye çalıştık. Muzaffer olduk, yanlışsız, lakin bu zaferle merhamet ettik. Allah’tan bunu diledik. İntikamsız bir zafer. Devrimci zihniyet öldürebilir, lakin ahlakını kaybederse her şeyini kaybeder. İnsanlık ve Cenab-ı Hakk’a şükürler olsun ki bu işi başardık. Öbürleri da kendilerini inançta hissettiklerinde olumlu bir karşılık aldık. Böylelikle ihtilal ile rejim ortasında ne kadar fark olduğunu hissettiler. Tam karşıtı olsaydı, birçok hata işlenecekti. Muzaffer taraf olduğumuz doğrudur lakin. Allah’a şükür ahlaka uygun davrandık. Bu siyaset değil, bu bir misyon ve sorumluluğumuzdu.

DEVRİM MESCİTLERDEN ÇIKTI

Dünyanın birçok yerinde bu tıp halk hareketlerinde görmeye alışık olduğumuz şey, insanların, hatta rejimi devirmeye çalışanların birinci amaçlarının yağmalamak üzere bankalar, işyerleri olmasıdır. Lakin sizin bu devriminizde görebildiğimiz şey size bağlı birliklerin birinci maksatlarının secdeye varmak üzere mescitlere atak etmesi ve insanları kurtarmak için hapishanelere saldırması oldu.

Doğru. Demek istediğim, bu da ihtilalin asil amaçlarındandı. Soylu beşerler ihtilalde bile dışarı çıkmadılar. İhtilal temelde mescitlerden çıktı. Şayet ortaya çıkarsa, bir Hak sıkıntısı olduğu için çıkmalıdır. İslam bize adil olmamızı, insanlara tecavüz etmememizi ve kamu malına tecavüz etmememizi emreder. Bu, ihtilal sırasında, bilhassa askeri tarafta, eski bir kuşak tarafından gündeme getirildi. Lakin durum bu türlü değil. Birtakım sıkıntılar yaşandı ve ihlaller oldu ancak denetim altına alındılar çok şükür.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir